Scan 3 - Connect

Vraag 1

Is er een duidelijk beeld van welke actoren in de nieuwe waardeketen en daar omheen nodig zijn? En zijn deze primaire stakeholders gemobiliseerd?

1

We hebben een idee welke partners betrokken kunnen worden bij de innovatie, voornamelijk vanuit onze gekende netwerk- of waardeketenpartners.
Om te bepalen met wie we samenwerken worden momenteel doelgroepen van de innovatie-uitdagingen (AS-IS) of potentiële oplossingen (TO-BE) geïdentificeerd.
3. De primaire stakeholders om de benodigde middelen, competenties, markttoegang en de snelle / efficiënte uitrol te leveren voor een sterke marktpositie met onze innovatie, zijn actief betrokken.

Vraag 2

Zijn de belangrijkste begunstigden, gatekeepers en andere doelgroepen buiten de waardeketen bekend en gehoord?

2

We onderzoeken wie beslissingsbevoegdheid en middelen kan inbrengen die nodig zijn om de innovatie legitiem in de markt te krijgen.
We weten wie er positief of negatief onze processen, gebruikers of producten kan beïnvloeden en die we daar kunnen aanspreken.
Alle stakeholders met gezag en controle over de benodigde middelen zijn innovatiegezind en worden betrokken bij de innovatieactiviteiten.

Vraag 3

Is er een gerichte strategie om de juiste partners voor specifieke doeleinden te betrekken?

3

We zullen met de partners spreken om te zien of ze willen meewerken.
We hebben een duidelijk beeld waarom we de partners betrekken en wat we concreet via hen willen verkrijgen. Dit omvat aspecten zoals kennis, het vermogen om te innoveren, toegang tot middelen, gebruikers of invloed ...
Voor de verschillende succesfactoren voor de innovatie weten welke partijen we moeten betrekken, wat ze kunnen bijdragen en welke strategie het meest geschikt is om hen betrekken.

Vraag 4

Is het voor alle partijen duidelijk wat er van hen verwacht wordt en hoe ze kunnen bijdragen tot een succesvol project?

4

We gaan ervan uit dat elke partner welke bijdrage nodig is om de innovatie te realiseren.
Onze organisatie neemt de lead in het project en verdeelt het werk - in samenspraak - onder de partners. De partners leveren de onderdelen van de innovatie op waarvoor ze uitgenodigd zijn.
De innovatierollen van alle partners zijn helder gedefinieerd. Ook hebben we duidelijke afspraken over verantwoordelijkheden, zeggenschap, engagementen en de verdeling van risico's en opbrengsten.

Vraag 5

Is er een gedeelde waardepropositie naar de eindgebruiker die goed afgestemd is op de businessmodellen van alle partners?

5

De partners leveren elk een component op en zijn goed in dat proces.
Met deze innovatie introduceren we iets nieuws in de markt dat veel verder gaat dan wat elk van de partners afzonderlijk kan bieden.
Het is voor alle partijen duidelijk hoe ze bijdragen tot een volledig nieuwe waardepropositie: welke voordelen ze creëren voor de gebruiker en de markt, hoe ze innovatief inspelen op de noden de gebruiker én hoe het succes van het project op korte en lange termijn bijdraagt tot hun eigen succes.

Vraag 6

Probeer je het personeel, de partners en de consumenten op te leiden en aan te moedigen om te innoveren?

6

Wanneer we samenwerken met anderen is dat voornamelijk voor goed afgelijnde taken.
Ideeën voor innovatieprojecten worden vaak samen met andere organisaties bedacht. We verwachten van onze partners da ze met goede ideeën komen.
We betrekken onze innovatiepartners actief bij brainstormsessies en het zoeken naar ideeën voor nieuwe oplossingen. We wisselen regelmatig ideeën uit en bouwen hierop verder.

Vraag 7

Gaan innovatieprocessen de grenzen van de organisatie te buiten? En worden er externe partners betrokken?

7

Innovatiesamenwerkingen gebeuren momenteel ad hoc en toevallig.
We brengen actief vernieuwers en innovatieambassadeurs samen om projecten te ontwikkelen en een gezamenlijke agenda of roadmap voor innovatie op te stellen.
We hebben ervaring met het samenwerken met de gebruikers, commerciële en institutionele belanghebbenden in onze waardeketen doorheen het innovatieproces. We zijn goed op elkaar ingespeeld.

Vraag 8

Ben je betrokken bij samenwerkingsverbanden met potentiële innovatiepartners of -netwerken (vb. start-ups, onderzoeksinstellingen of andere organisaties)?

8

Onze actieve betrokkenheid bij innovatiesamenwerkingen is eerder beperkt.
We hebben partnerschappen voor cocreatie met private en publieke aanbieders van kennis en innovatie.
We onderhouden krachtige en gevarieerde cocreatiepartnerschappen met zowel particuliere als publieke entiteiten. Deze partnerschappen zijn gericht op het verkennen (aanbieders van kennis en innovatie), gebruiken en opschalen (internationale OEM's en waardeketenpartners) van innovaties.

Laatste vraag

We hebben je gegevens nodig. Niet om je te spammen maar om je één mail te bezorgen met tips & tricks voor je bedrijf. Je ontvangt een overzicht van de resultaten en de vervolgstappen.

Je vulde zonet de Connect-scan in van de Innovation Connector. De scan wijst uit dat er nog ruimte is voor verbetering om sterke innovatiesamenwerkingen met andere bedrijven op te zetten. Ontdek hoe onze workshops of de online tools je kunnen helpen deze samenwerkingen verder te versterken. Ga zelf actief aan de slag met de online tools of neem deel aan de interactieve workshops. Je vindt alles terug op de resultatenpagina via onderstaande link.

Je vulde zonet de Connect-scan in van de Innovation Connector. Je hebt duidelijk al goede stappen gezet in het opzetten van sterke innovatiesamenwerkingen met andere bedrijven. We zijn ervan overtuigd dat je de samenwerkingen nog verder kunt optimaliseren met behulp van onze workshops of online tools. Je vindt alles terug op de resultatenpagina via onderstaande link.

Je vulde zonet de Connect-scan in van de Innovation Connector. Proficiat! Je hebt al zeer goed ontwikkelde innovatiesamenwerkingen met andere bedrijven en bent klaar om nieuwe succesvolle samenwerkingen aan te gaan! Heb je nog vragen of wil je weten welke acties we vanuit POM West-Vlaanderen en Fabrieken voor de Toekomst nog in petto hebben? Contacteer ons via ​​​innovationconnector@pomwvl.be.

Voornaam

Naam

E-mail

Bedrijf

Sector