Onze bedrijfscultuur moedigt het nemen van risico's om ambities waar te maken niet aan.
Het management tolereert risico’s en evalueert ze strategisch. Er is ruimte voor experimenten, maar mislukkingen hebben gevolgen.
Er is een duidelijk gedefinieerde risicocultuur om huidige en toekomstige risico's te identificeren, te begrijpen, openlijk te bespreken en ernaar te handelen.
Vraag 4
Wordt de strategie samen met de operationele niveaus ontwikkeld en gedeeld? En maakt ze deel uit van de dagelijkse gesprekken?
Strategie blijft beperkt tot het managementniveau, die het vervolgens communiceert naar het operationele niveau.
Een strategisch plan op hoog niveau wordt gedeeld met het operationele niveau. Die kunnen vragen stellen, suggesties en ideeën aanreiken of bezorgdheden aankaarten.
We organiseren, stimuleren en monitoren strategische gesprekken, zowel periodiek als spontaan. Medewerkers in onze organisatie krijgen de vrijheid om na te denken over strategie en hun inzichten te delen.
Vraag 5
Meet je de prestaties van innovatie, erken je successen (en mislukkingen) en stimuleer je ze?
We hebben innovatie-KPI's op project- en portefeuilleniveau. Die maken het mogelijk om bij te leren, een bepaalde koers bij te sturen en individuele inspanningen te belonen.
Onze innovatieprojecten hebben KPI's en mijlpalen die we zorgvuldig opvolgen. Op die manier zorgen we ervoor dat ze overeenstemmen met de innovatiedoelstellingen van de organisatie.
Innovatie is geen aparte bevoegdheid en wordt beheerd door het management van de operationele bedrijfseenheden, als onderdeel van hun reguliere taken.
Innovatie is de verantwoordelijkheid van elke individuele manager/team.
Innovatiebeslissingen vallen onder een aparte verantwoordelijkheid in de business unit(s). Hierbij horen aparte middelen, budgetten en bestuur, die geïntegreerd zijn in de betreffende business units.
Vraag 7
Bestaat er een welgekend en duidelijk innovatieproces?